Monday, December 23, 2013

Menelusuri Laluan, Mencari Potensi

Tarikh  :  21/12/ 2013, Sabtu     
Rider    :  Sendirian
Lokasi  :  Jitra, Kedah. 
Jarak    : 36.8 km 
Max Elev:  55 meter

Cadangan asal untuk menjejaki Bukit Kerong bersama Along Aiman namun beliau tidak dapat menyertai lantaran kenduri di kampung. Maka aku membuat keputusan untuk mengayuh secara solo dengan menelusuri laluan tepi Sungai Pedu. Aku memulakan kayuhan dari rumahku menuju ke arah Lengkuas – Kampung Bukit – Kampung Menerong – Empa – Tanjung Nyior – Pelubang – Alor Rambai. Sengaja aku mencari laluan perkampungan yang sunyi. Terasa seronok berkayuh ke sini, tenang, teduh dan lengang. Sebenarnya banyak potensi disepanjang sungai Pedu ini. Banyak lokasi yang cantik dan menarik. Lokasi yang ramai terlepas pandang kerana sering mengejar masa dan destinasi.

Semasa menelusuri jalan ini aku menjumpai laluan jentera berat lalu menuruti jejaknya hingga berjumpa bukit yang sedang dalam proses penebangan untuk projek tanaman semula getah. Sempat mendaki sebuah bukit yang tidak tinggi. Diatasnya aku menikmati pemandangan sambil meninjau lokasi dari kejauhan. Dengan hardtail dan tayar yang tidak sesuai aku terpaksa membataskan pendakianku dan insyaallah Bukit Resam akan menjadi sasaranku selepas ini.

PC211648

Diatas belahan kayu - Teres yang baru ..

PC211660

Penurunan yang berhati-hati (tayar road)

PC211667

Satu lokasi yang menarik disini .. sepohon pokok condong ke arah sungai

PC211673

Dari Kejauhan ..

PC211653

  Indah pemandangan ke arah Bukit Resam .. Insyaalah ke sana pula nanti

No comments:

Post a Comment