Monday, April 26, 2021

CERITERA GUA CERITA

LANGKAWI 04H 03M
Tarikh  :  25 Mac 2021  - Day 04
Lokasi  :  Gua Cerita - Hutan Simpan Gua Cherita, Langkawi, Kedah.
Coordinate :  N6.46724° E99.84664°

… BERSAMBUNG

Dari teluk Dedap kami menuju ke sebuah pantai yang mempunyai sebuah gua lagenda yang dikenali sebagai Gua Cerita. Gua cerita terletak di dalam kawasan Hutan Simpan Gua Cherita. Ia hanya boleh di akses dengan bot dari Tanjung Rhu (sejauh ± 5km).

Gua Cerita atau gua legenda, memperoleh namanya dari legenda Hikayat Merong Mahawangsa mengenai Puteri Cina dan Putera Rom yang diserang garuda dan gua ini menjadi tempat persembunyi mereka.

Gua Cherita adalah gua batu kapur yang terbentuk kerana proses hakisan. Gua Cherita terdiri daripada dua gua yang terletak 18m di atas permukaan laut sementara yang satu kira-kira 1.5m dari permukaan laut semasa.

Ada terdapat tangga kayu yang dibina untuk ke gua pertama (menghadap ke laut). Gua ini bukaan mulutnya yang kecil dan semakin membesar di dalamnya. Menariknya gua ini mempunyai Stalaktit dan stalagmit yang turut membentuk tiang tinggi dan pelbagai formasi dan yang uniknya ada bentuk seperti katil yang dikatakan tempat beradu sang puteri. Jika diamati pada dinding gua, kelihatan pelbagai warna seperti putih, kekuningan,kemerahan dan oren. Ia terjadi kerana kandungan mineral di dalam batuan gua. Bahkan terdapat warna hijau kebiruan dan tompokan hitam menandakan kehadiran belerang, flourida dan mangan. Memang unik gua ini.

Kalau di dinding ruang bawah ada banyak grafiti, tanda tangan pengunjung sejak tahun 1950-an bahkan ada tulisan kuno yang dikatakan rangkap dari kitab suci Al quran (samar).

Kononnya katil tempat beradu puteri China. Lihat warna di dinding gua
Ada pelbagai Stalaktit dan stalagmit yang membentuk pelbagai formasi dan pelbagai warna di dinding gua
BERSAMBUNG …

Video Gua Cerita & Teluk Dedap

1 comment: