Monday, August 10, 2020

SALAR DE UYUNI MALAYSIA: Refleksi Diri di Pulau Misteri

Tarikh       :  10/07/2020
Misi           :  Menjejaki Pantai Cermin Di Pulau Misteri
Lokasi       :  Kuala Selangor, Malaysia.        
Coordinate :  N3.21616° E101.19439°     
Maps : https://maps.app.goo.gl/R4vSya9iDYugXCgPA

 

Sebuah pulau misteri akan timbul pada beberapa hari sahaja pada setiap bulan. Pulau yang berada tidak jauh (± 15km) dari jeti Kuala Selangor atau 20 minit dengan perjalan bot. Lokasi rahsia pulau ini tersimpan rapi di kalangan penduduk tempatan sehinggalah ia diperkenalkan pada bulan Feb 2016.

Sebenarnya pulau ini adalah beting pasir yang muncul beberapa jam sahaja ketika air surut dan terhampar sehingga lebih dari 100 ekar (wow luas tu – bayangkan 1 ekar adalah seluas 1 padang bola). Ia dahulunya dikenali sebagai ‘Sand Dollar Beach’ atau ‘Black Sand’.

Ketika kami sampai dan menjejaki beting pasir, kelihatan seperti berada di atas air yang dikelilingi oleh lautan. Kemudian sedikit demi sedikit ia menjadi semakin meluas apabila air mulai surut.

Apabila langit dan bumi bagai bercantum diufuk, dipantai diatas permukaan pasir yang terdapat sedikit air ditambah sinar matahari yang terang dapat mewujudkan pantulan bagaikan cermin disisi bayangan hitam bagaikan Salar de Uyuni (versi Malaysia). Ia kini menjadi salah satu tarikan pelancong. Untuk ke sini kita perlu mendapatkan pakej khas dari Jeti Sasaran dengan harga sebanyak RM80.00 seorang (mahal gak). Ia meliputi insuran dan perkhidmatan foto.

Di Jeti Sky Mirror yang terletak di Jeti Pekan Lama, Jalan Sultan Mahmud: Open - Closes 10PM

Air mulai surut dan pantai mula terdedah

Jurufoto yang bersusah payah untuk ambil shoot terbaik

Antara posing yang boleh dilakukanBilamana langit dan laut bertembong - fenomena ini bukan ada tiap-tiap hari.Dipanggil orang Salar De Uyuni Malaysia — sama macam fenomena kat Bolivia. Yang mana langit dan bumi seakan bersatu

No comments:

Post a Comment