Thursday, January 16, 2020

Kota Raja Bersiong @ Perak

Tarikh        :  24/12/2019 
Misi            :  Menjejaki Kota/Gua Raja Bersiong     
Lokasi        :  Kampung Kota Raja Bersiong, Batu Kurau, Perak, Malaysia

Coordinate:  N5.11717° E100.80064°

https://goo.gl/maps/CpE2apY5wuNSk2Zh8

AlKisah Raja Bersiong yang dikenali suka meminum darah manusia adalah raja ke-4 daripada keturunan Merong Mahawangsa dan sinonim dengan daerah Baling, Kedah. Rakyat yang marah akan tabiat baginda yang gemar memakan bayam bercampur darah manusia telah bangkit menentang kezalimannya.

Beliau sempat melarikan diri dari kepongan Menteri dan rakyat dari istananya di Lembah Bujang. Ketika singgah di Perak, baginda telah membina tempat berlindung disini yang dikenali sebagai 'KOTA RAJA BERSIONG’.

Pintu masuk ke kota

Gua ini seperti sudah terkambus

Kota ini terletak di atas bukit di dalam kawasan ladang kelapa sawit. Adapun dari pemerhatian aku, kota ini adalah dari batu granit besar berbentuk hampir empat segi berkeluasan ± 80' x 80'. Ada lubang atau gua di dalamnya. Dinding setinggi 3 meter. Kononnya dahulu terdapat banyak peralatan seperti pinggan mangkuk tinggalan baginda dan kini sudah tertimbus didalam gua ini.

Kini ada beberapa pihak mula melakukan kajian mengenai tempat ini walau kisah Raja Bersiong dianggap sebagai mitos/legenda.

Terletak di Kampung Raja Bersiong, Ijok, Selama, Perak.

Aerial view kota ini

No comments:

Post a Comment