Friday, October 11, 2019

Hot Spring Yang Terbiar @ Manong

Tarikh       :  29/08/2019

Lokasi       :  Manong, Perak, Malaysia
Coordinate: N4.61899° E100.88561°
https://maps.app.goo.gl/FsjYobnSgdcba7i77

Aku mengunjungi sebuah lokasi kolam air panas yang agak tersembunyi di sebuah kampung di Manong, Perak. Kolam ini dikenali sebagai kolam air panas Ara Panjang atau digelar 'Bendang Nyangat'

AWAS .. setelah 2km telusuri dari jalan utama .. Belok kiri disini (sebelum seberangi jambatan) untuk ke Kolam Air Panas ini.  

Tidak ramai yang tahu akan wujudnya kolam air panas ini tersembunyi agak ke dalam.  Ia berada sejauh ± 2 km dari Jalan Sultan Iskandar Shah - A3 (jalan Kuala Kangsar – Manong). Kami menelusuri jalan baru Jeliang menuju ke arah Sekolah Kebangsaan Ara Panjang dan belok ke kanan disebelah disebelah dewan orang ramai Kampung Ara Panjang dan telusuri jalan bersebelahan sungai (kiri) sehingga jumpa kolam ini. Kurang penanda jalan maka rajinlah bertanya untuk sekiranya was-was.

Banyak  Algae .. baik untuk rawatan kulit

Kawasan ini dibangunkan dengan kemudahan kemudahan asas seperti tandas, dewan dan dahulunya ia menjadi tumpuan ramai pengunjung dari penduduk tempatan. SAYANG kawasan ini kini terbiar dan kemudahan yang disediakan  tidak terurus dan rosak disamping ditumbuhi semak samun.   

Ada 3 Binaan kolam untuk berendam namun terbiar usang Ditengah dan hujung kolam ini kelihatan buih2 yang mengandungi hydrogen sulfide 

No comments:

Post a Comment