Monday, November 25, 2019

Penang’s 1st Mansion & Kubur Francis Light

Tarikh      :  08/09/2019
Lokasi       :  Pulau Pinang, Malaysia
Coordinate:  N5.41058° E100.30511°
https://goo.gl/maps/ryHYVsLKizkBShbY8

Suffolk House juga dikenali sebagai first ‘Great House’ of Penang. Ia adalah rumah peninggalan Kapten Francis Light. Rumah asal dibina dalam tahun 1790. Sebuah rumah agam 2 tingkat ( Anglo-Indian Georgian Mansion) yang dibina di tebing Sungai Ayer Itam. Bangunan ini dibina di kawasan ladang lada hitam yang dimiliki oleh Kapten Francis Light dan di namakan Suffolk Estate, sempena nama kampungnya di England.

Sebuah tinggalan senibina kolonial British dan satu satunya rumah agam gaya Georgian yang masih ada di Malaysia. Rumah dengan taman Anglo-Indian yang menakjubkan dan pernah menjadi kediaman beberapa gabenor British.

Selepas kematian Kapten Light, ladang dan rumah ini telah beberapa kali bertukar tangan dan pihak Majlis Perbandaran Pulau Pinang telah membeli sebahagian dari ladang ini dan  yang kemudiannya membina beberapa banglo untuk dijadikan sebagai kediaman kakitangan kanan kerajaan atau disewa. Beberapa bangunan ini masih kelihatan kukuh hingga hari ini.

Pihak gereja Methodist telah membeli Suffolk House bersama sebahagian tanah dalam tahun 1929 dengan harga RM20,000 dan kemudiannya menjadikan sebagai sekolah (Methodist Boy’s School). Ia kemudiannya digunakan sebagai kantin sekolah sehingga ia ditinggalkan pada tahun 1974 kerana keadaan rumah yang tidak selamat.

Ia dibaikpulih semula kepada keadaan sekarang setelah mendapat dana yang mencukupi melalui kempen bagi memuliharanya (sejak tahun 1956) dan mulai tahun 2000 kerja-kerja pemuliharaan telah dijalankan dan selesai dalam bulan Jun 2007 dan kini ia adalah sebuah restoran eksklusif.

Suffolk House telah mendapat Anugerah ‘UNESCO Asia-Pacific Heritage Award of Distinction’ dalam tahun 2008  dan secara rasminya disampaikan kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang pada 9 Oktober 2009.

Suffolk House: Gambar Ehsan Muzium Penang

Keadaan rumah ini yang sangat uzor sebelum pembaikan

Tangga kayu yang telah di perbaiki semula

Terkini Susunan Ruang Dalaman yang menarik – Ia kini menjadi Restoran eksklusif

KUBUR FRANCIS LIGHT

Coordinate:  N5.42276° E100.33309°
https://goo.gl/maps/ggXfuKbzUsohQZ3s5

Kubur Francis Light terletak di Tanah Perkuburan Kristian Protestan Jalan Sultan Ahmad Shah. Ia  adalah antara perkuburan terawal di Pulau Pinang (1789)

Kapten Francis Light dilahirkan di Dallinghoo, Suffolk, England pada 15 Disember 1740 dan meninggal ketika berumur 54 tahun pada 21 Oktober 1794 (akibat malaria) dengan meninggalkan seorang isteri yang berdarah campuran Thailand dan Portugis, serta lima orang anak.

Kubur Francis Light – Di kawasan kubur ini banyak jasad orang ternama disemadikan

Kubur ini menjadi antara lokasi selfie pelancong kerana persekitarannya yang redup dan cantik

No comments:

Post a Comment