Thursday, September 25, 2014

Bukit Tiang Layar: Trek Lama Dimensi Baru

Tarikh  : Sabtu 20 September 2014       
Jarak   : ± 7.6 km 
Max Elev :  ± 195 meter   
Rider : 5 orang – Pudin, Rohizam, Shahrul, Raja Ahmad & Mat Nayan 
Coordinate: N6° 16.991’ E100° 30.228’

Misiku kali ini adalah untuk menjejaki semula laluan ke bukit ini disamping meneroka laluan sambil memperingati semula penjejakan aku bersama Adi Hariman ke sini beberapa tahun lalu.

Warna Hijau adalah jejak kami, manakala yang warna koko adalah jejak aku bersama Adi Hariman dahulu. Trial Bukit Tiang Layar terdapat dalam kebanyakkan Garmin Map kerana telah diupload ke ke Malfreemap oleh Adi Hariman.

Pagi ini kami aku cuba untuk menelusuri laluan berhampiran kuari. Sebelum memulakan kayuhan aku sempat berbual dengan seorang caretaker berbangsa siam yang kebetulan keluar dari laluan ini (dari bukit berhampiran). Beliau memaklumkan bahawa laluan ke bukit berhampiran rosak teruk dan tidak boleh dilalui. Walaubagaimanapun kami nekad jua untuk meredah laluan ke bukit ini sambil berharap menemui sesuatu yang tidak disangka. – Tidak rugi mencuba!

Jam 9.00 pagi, memulakan kayuhan dengan menelusuri laluan dusun dan seterusnya memasuki kawasan ladang getah yang berpagar. Sememangnya laluan ini rosak teruk akibat hakisan air namun apabila sampai di atas kami menemui jalan dan terus mendaki sehingga berjumpa dengan laluan yang aku jejaki dahulu.

Dari atas aku meninjau ladang getah dan kawasan bukit dibawahnya lalu memutuskan untuk mengikuti laluan tersebut hingga keluar ke jalanraya. Tinjauan kali ini agak pendek namun kepuasan terasa apabila menjumpai denai yang menarik dikawasan kebun getah.

Sesungguhnya dalam usaha pencarian laluan sebegini kesabaran amat diperlukan. Bukan semua laluan boleh dikayuh , bahkan terpaksa menolak dan mengangkat basikal dibanyak tempat. Aku lebih sukakan konsep ‘Santai & Enjoy’ dalam melakukan penjejakan laluan.

Membaca peta: Menilai kawasan sebelum memulakan perjalanan

Meranduk

Kawasan tanaman getah baru

Jalan disini teruk terhakis

Zam, Raja, Shahrul, Mat Nayan & Pudin

Apabila tiba ke puncak , kami berjumpa ‘highway’

Penat menolak, Enak menurun

Memasuki  kebun Getah – Pokok yang tumbang memudahkan kami menyeberang dan melangkahi pagar

Dusun dan kebun getah yang bersih dan cantik disini

Bersih kebun getahnya

Melangkah pagar

No comments:

Post a Comment