Tuesday, February 28, 2012

Kayuhan Solo Di PCP

Tarikh  :  23 Februari 2012 
Mula     :  8:00am – 11.00am   
Lokasi  : Taman Cabaran Putrajaya(PCP), Presint 20
Coordinate : N2 53.223 E101 39.956

image

Kebetulan aku ada urusan di Putrajaya, kesempatan digunakan untuk mencuba trek PCP.

Seawal pagi, aku mengayuh dari hotel penginapanku(Pullman Lakeside, Precint 5) ke Putajaya Challenge Park(PCP) di Precint 20. Sesungguhnya mudah berbasikal ke sana, kerana aku boleh mengambil banyak laluan shortcut. 8.00 pagi aku dah terpacak dihadapan PCP, masih belum ternampak kelibat manusia. Dengan nasihat dan panduan dari Saudara Nasron, aku memulakan kayuhan di Trek No. 1 dengan bertemankan monyet yang meng’usha’ aku dari atas pokok. Aku keseorangan disini.

Hampir kesemua laluan yang jaraknya dalam lingkungan 10km aku lalui. Walaupun pendek, fuhh! penat bangat kerana tidak sempat menukar gear dan aku tidak mahu kudratku dikerah sepenuhnya kerana pada jam 2.00ptg nanti aku ada majlis. Aku tidak mahu terlalu ‘khusyuk’ nanti. Aku membuat 2 kali pusingan sahaja dan pada jam 10.00am barulah bersua dengan beberapa rider dan terpaksa menamatkan kayuhan pada jam 11.00am kerana perlu bergegas pulang ke hotel.

Taman rekreasi ini dibangunkan di atas tapak seluas 36.4 hektar yang merangkumi Kompleks Sukan Lasak, lapangan sukan luncur dan trek basikal lasak(MTB). Taman rekreasi yang membabitkan kos hampir RM38 juta ini dibuka kepada umum pada Jun 2009 yang lalu. Aktiviti berbasikal pula melibatkan dua lapangan sukan basikal lasak yang dibina iaitu untuk MTB dan litar BMX. Trek MTB hanya sejarak 9.1 kilometer sahaja, Dibina di dalam kawasan hutan semula jadi seperti ladang getah dan kelapa sawit bagi menguji tahap kehebatan sebenar pengguna beraksi di trek semula jadi. Demi keselesaan pengguna, bahkan di label dan dikategorikan tahap/keupayaan rider. Semua kemudahan sukan lasak di taman itu secara keseluruhannya dibina mengikut piawaian antarabangsa, manakala perancangannya dibuat dengan menerapkan ciri-ciri pengekalan tumbuh-tumbuhan serta cerun asal lereng dan mengekalkan kawasan hijau di sekitar Taman Cabaran. Trek ini direka oleh Diddie Schneider (designed the Winterberg trails) , dibuka setiap hari  dan adalah percuma.

INSYAALAH aku akan kembali dan kali ini pasti berteman

Trek No. 1 – Permulaan untuk kayuhan

Laluan Cantik & bersih

Perghh! best .. terbuka minda, insyaalah akan balik dan perkemas semula Jitra Bike Park

Laluan ini katanya baru dibuka minggu lalu – ‘pump trek’

Bertemu dua rakan dari KL , geng AMT (sori bro, lupa plak nama)

 

No comments:

Post a Comment