Wednesday, May 26, 2010

MAJALLAH DIAN: Dijes(??) Melayu

Majalah Dian adalah majalah digest (mungkin yg pertama) di Tanah Melayu. Ia diterbitkan oleh Pustaka Dian, Kota Baru, Kelantan yg diasaskan oleh Yusoff Zaki Yaacob(Dato' Haji Yusoff Zaky Bin Haji Yaacob . Berdasarkan gambar di atas, majalah itu adalah keluaran bulan Februari 1963(Bil 1, Tahun 11), maka dapatlah disimpulkan bahawa keluaran pertamanya ialah pada bulan Februari 1962.

Siapakah Yusoff Zaki? ada bolehlah membacanya di sini KLIK,

Majalah Dian juga telah menjadikan jawi sbg satu standard dan memperkenalkan PEDOMAN EJAAN DIAN. Sistem ejaan jawi ini diperkenalkan kerana sejak dalam Akta Bahasa 1963 yang menjadikan dan menetapkan tulisan Rumi sebagai tulisan rasmi bagi bahasa Melayu, ramai orang Melayu tidak dapat membaca tulisan Jawi. - Fakta dari DBP



Majalah ini diperolehi dari almari bapaku yg masih ada lagi beberapa naskahnya, termasuklah beberapa buah buku dan novel lama.


Gambar di atas adalah 2 versi majalah Dian(Dian Digest). Sebelah kiri adalah milik bapaku, versi asal (jawi) April 1963 (Bil 2 Tahun 2) yg berharga RM1.00 Keluaran Pustaka Naim, Kelantan dan yang kanan adalah milikku keluaran Ogos 1982 (Bil 142) versi rumi, yg berharga RM2.00 keluaran Dian Darul Naim Sdn. Bhd.

Kini sudah banyak Majalah Digest yang dikeluarkan di Malaysia dan apakah majalah DIAN masih dipasaran???

1 comment:

  1. Hidup Jawi
    http://typophile.com/node/48495
    http://typophile.com/files/Mir3mad.pdf
    http://typophile.com/files/MirEmad.pdf
    Semoga Berjaya

    ReplyDelete